"Ga je de stress weg-eten?
Of
wil je er anders mee leren omgaan?

"

Ja, maar hoe pak je dat aan?
  • Ontbijt elke dag!

  • Ontbijt voor de beste start!

  • Ontbijt als je wilt afvallen!

  • Ontbijt om op gewicht te blijven!


Hoe maak je bewuste keuzes in een tijd van overvloed?

Met de jaarwisseling in het vooruitzicht en de eindejaarsborrels op komst liggen de momenten waarop je ongemerkt te veel eet weer op de loer. En laten we drank ook niet vergeten. Een paar glazen alcohol helpt je zo aan een berg extra calorieën, maar dat niet alleen. Alcohol zorgt er ook voor dat je wat ontremd raakt en dan eet je gemakkelijk meer dan je normaal gesproken zou doen. Een rampscenario? Dat hoeft het niet te zijn.

Als dat ‘uit de band springen’ een keer gebeurt is dat natuurlijk helemaal geen drama. Eén avondje wat extra’s eten en drinken maakt je immers niet dik. Het gaat om herhaaldelijke gewoontes, waarbij je meer eet en drinkt dan je verbruikt.

Volle agenda’s

Over het algemeen vieren we steeds vaker en uitgebreider feestjes. Of dat nu gaat om Sinterklaas, Kerstmis of Oud en Nieuw. Ga voor jezelf maar eens na hoe vaak er de komende tijd een feestje of activiteit in je agenda staat. En als je je op al deze gelegenheden onder het genot van een drankje een beetje laat gaan zal het je niet verbazen dat je ongemerkt wat extra kilo’s verzamelt. Dat kan anders!

Stap 1: Inventariseer je risicomomenten…

Welke feestjes, borrels en etentjes staan er de komende maand in je agenda? Maak een lijstje van momenten waarop het risico van overeten en te veel drinken op de loer ligt.

Stap 2: … bepaal je mogelijkheden…

Als je van te voren nadenkt over je opties in deze situaties is het risico dat je je laat meesleuren in het moment minder groot. Met andere woorden: neem zelf de regie! Ga je uit eten of is er sprake van een buffet? Hoe kun jij bepalen wat je wel/niet eet of drinkt? Kies bijvoorbeeld twee voorgerechten in plaats van een voor- en een hoofdgerecht.

Ben je uitgenodigd bij mensen thuis? Kijk of het mogelijk is dat je zelf opschept, dan bepaal jij de portiegrootte. Staat er een buffet klaar? Helemaal fijn, want daar kun je zelf kiezen. Ook qua drank zijn er vele mogelijkheden om de boel een beetje binnen de perken te houden. Wissel wijn af met water of spreek met jezelf af dat je één drankje kiest en doe hier de hele avond mee. Welke mogelijkheden heb je en pas je toe?

Stap 3: … pak je normale ritme weer op.

Is het etentje achter de rug? Heb je de borrel gehad? Pak zo gauw mogelijk je normale ritme weer op. Of las een balansdag in, waarbij je een dagje extra gezond eet en je tussendoortjes beperkt. En vraag je zelf dus steeds weer af: laat jij je leiden door de situatie, of door jezelf?

 

Kun je wel een beetje ondersteuning en advies gebruiken bij het afvallen? Neem gerust eens vrijblijvend contact op met Alice, Voeding&gewichtscoaching.

 

 

 

 

Geïnteresseerd?

Bel gerust voor meer informatie, kennismaking of een afspraak
tel.
 
0318 - 50 20 10
of laat even een berichtje achter.

Klik hier voor het contactformulier.
Download now
Flying screens
File flowplayer-3.2.5.zip
Date 2010-10-01
Size 112 kB
OS all
What's new in 3.2